Online Training Geven: Hoe zit het dan met de Groepsenergie?

Hoe houd je bij online training geven de energie in de groep levendig en je deelnemers aangehaakt als iedereen de hele tijd naar het scherm zit te kijken? Een blog met veel tips.


Online trainen

Een van de aandachtspunten bij online training geven is de groepsenergie. Hoe houd je de energie in de groep levendig en je deelnemers aangehaakt als iedereen de hele tijd naar het scherm zit te kijken?

De groepsenergie bij online training geven wordt bepaald door de energie van de deelnemers, de energie van de trainer en de energie in de groep. Daarnaast zijn ook verschillende aspecten in je online trainingsprogramma van invloed, zoals de trainingsopbouw, het online trainen op de kern van de leervraag, de keuze van je online werkvormen en de transfergerichtheid van het trainingsprogramma.

Al deze aspecten spelen ook een belangrijke rol bij de groepsenergie van een training op locatie, maar bij online training geven zijn er een aantal specifieke aandachtspunten.

In dit blog ga ik in op de energie van de deelnemers, de trainer en de groep, en hoe je deze bij online training geven kunt beïnvloeden.

Wat is online training geven?

In dit blog bedoel ik met online training geven live online trainen. Live online training geven houdt in dat je elkaar face tot face ontmoet in een virtual classroom, terwijl iedereen in zijn eigen fysieke ruimte zit. En in die eigen fysieke ruimte is meer of minder afleiding, die concurreert met de aandacht voor de online training.

Je kunt online training geven zien als het geven van een training op maat. Doorgaans maak je een trainingsprogramma op maat voor de trainingsdoelen van je opdrachtgever, gekoppeld aan de leerstijlen, leervragen en praktijksituatie van de deelnemers en de organisatiecontext. Wanneer je gewend bent aan trainen op locatie, moet je bij online training geven ook rekening houden met de specifieke online trainingsruimte, de technische mogelijkheden en de aandachtspunten voor online trainen.

Specifieke aandachtspunten bij het geven van online training zijn bijvoorbeeld:

  1. Zorg voor extra duidelijke structuur en kaders
  2. Houd de plenaire sessies kort en krachtig
  3. Las vaker pauzes in
  4. Zet de groep in subgroepen aan het werk met een duidelijke opdracht
  5. Train op de kern van de leervraag

Leren Online Trainen met Impact?

Een boost voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling als trainer.

In de online training Trainen op de Boven- en Onderstroom verbreed je je trainers toolkit, vergroot je je online trainersvaardigheden en versterk je je persoonlijke impact als trainer, online en offline.

Leren Online Trainen met Impact?

 

De emotionele betrokkenheid van deelnemers bij online training geven

Wanneer deelnemers je online training instappen met een instelling van ‘Ik zie wel of ik nog wat ga leren vandaag’, wordt de afleiding in de eigen ruimte al snel aantrekkelijk.

Het is dus de kunst om je deelnemers al voor je de online training gaat geven, zoveel mogelijk in de leerstand te hebben door ze te committeren aan de trainingsdoelen. Het formuleren van en committeren aan persoonlijke leerdoelen geeft extra leermotivatie en emotionele betrokkenheid. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door:

  • De opdrachtgever bevragen over de communicatie naar de deelnemers over de aanleiding van de online training. Is er hierbij aandacht geweest voor het commitment van de deelnemers? Wat kan er vanuit het management of HRM nog worden gedaan om de leermotivatie van de deelnemers te vergroten?
  • Een reflectieopdracht over succesvolle en lastige praktijksituaties, persoonlijke kwaliteiten en leerdoelen.
  • De leidinggevende als coach inzetten om de medewerker te ondersteunen bij het formuleren van 1 of 2 persoonlijke leerdoelen.
  • De deelnemers de opdracht geven om minimaal 3 mensen in hun (werk)omgeving om feedback te vragen over het effect van hun functioneren met betrekking tot het trainingsthema.

Tijdens het geven van je online training gebruik je dan vervolgens een bruggetje naar dit voorwerk, zodat je de leermotivatie ter plekke weer tot leven brengt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door:

  • Alle deelnemers presenteren een voorwerp dat symbool staat voor een kwaliteit die ze al in huis hebben ten aanzien van het trainingsthema, en een voorwerp dat symbool staat voor hun leerdoel.
  • De deelnemers maken thuis een document met een kwaliteit en leerdoel ten aanzien van het trainingsthema.
  • Zorg dat het antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’ de hele tijd duidelijk is voor deelnemers. Dit doe je door het trainingsdoel concreet te benoemen ‘Dit gaan jullie vandaag leren’, gekoppeld aan de praktijk van de deelnemer ‘En dit heb je eraan in jullie praktijk’. Wees bij elke oefening opnieuw duidelijk over wat het doel en nut van de oefening is in relatie tot het trainingsdoel, de persoonlijke leerdoelen en de praktijk van de deelnemers.
  • Oogst de leeropbrengst! Tussentijdse successen geven energie en vergroten de emotionele betrokkenheid. Evalueer aan het eind van de online training in hoeverre de deelnemers hun persoonlijke leerdoelen hebben gehaald, en wat ze hier concreet mee gaan doen in de praktijk.

Online training geven: Trainer doseer je enthousiasme

Een van de persoonlijke uitdagingen van een trainer bij het online training geven is een goede balans vinden tussen je energie en enthousiasme in de groep stoppen (ik noem dat entertrainen, de groep vermaken) en de groep aan het werk zetten. Toetssteen voor een goede balans is enerzijds je eigenheid als trainer, maar anderzijds het type leerproces dat je bij je deelnemers wilt faciliteren.

Wanneer je een online training geeft waarin je veel kennis wilt overdragen, vraagt dit een andere balans dan wanneer je diepgaand wilt werken aan persoonlijke ontwikkeling.

Veel trainers gaan bij het geven van een online training gemakkelijker ‘zenden’ en entertrainen. Hoe harder jij als trainer aan het werk bent, hoe meer je deelnemers de ruimte hebben om hun mobiel nog even te checken of een mailtje tussendoor te doen.

Het eigenaarschap van het leerproces ligt dan bij jou in plaats van bij de deelnemers.

De sleutel bij het online training geven is om je eigen energie gericht in te zetten op een aantal momenten van je programma, en op andere momenten je online trainingsgroep aan het werk zetten. Juist de combinatie maakt dat je een krachtige online training geeft. Bovendien ben je op deze manier zelf minder uitgeput aan het eind van je online trainingsprogramma.

De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

  • Breng voordat je online training gaat geven niet alleen je materialen en techniek in orde, maar ook jezelf als trainer. Even een rustmoment, grondingsoefening, gek doen, kop koffie drinken, of …. Wat helpt jou?
  • Weet wat je wilt vertellen en ook wat je niet wilt vertellen. Online training geven vraagt om nog meer focus op het trainingsdoel, omdat de spanningsboog qua aandacht kleiner is dan bij offline trainen. MINDER VERTELLEN IS MEER LEREN!
  • Activeer je trainingsgroep met interactieve interventies als een vraag stellen, of discussie op basis van een poll of stelling.
  • Zet je deelnemers actief aan het leren door bijvoorbeeld een korte reflectie-opdracht met reacties via de chat, of een korte uitprobeer-oefening in breakout rooms van 2 of 3 personen.
  • Zet je deelnemers versneld in de volgende oefening, zodat ze weer gaan leren door doen. Het oefenen in subgroepen geeft bijna altijd energie. Zorg wel voor een duidelijke instructie en ga actief langs in de breakout rooms om feedback te geven.

De groep bij online training geven: bouwen aan groepsleren

De meerwaarde van een online training geven ten opzichte van individuele coaching is het leren in de groep. Bij het geven van een online training is het creëren van een groepsgevoel waarin de deelnemers elkaar ondersteunen bij het leren een extra uitdaging. Er wordt immers geen gezamenlijkheid gecreëerd door het delen van dezelfde fysieke ruimte.

Als online trainer moet je daarom extra gas geven op het versterken van het groepsleren.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door:

  • Gebruik de setting van het online training geven bij de kennismaking. Bijvoorbeeld:
    • Laat elkaar op je scherm zien in welke ruimte je nu zit
    • Laat een andere deelnemer kennismaken met iemand die ook bij jou in huis is
    • Laat iets in je eigen fysieke ruimte aan de anderen zien, dat kenmerkend is voor jou
  • Korte interactiemomenten, telkens in andere 2-tallen. Dit versnelt het ‘thuis voelen’ in de online trainingsgroep.
  • Steeds andere mensen vragen om ervaringen en leermomenten te delen. Door gerichte zelfonthulling zetten deelnemers zich neer in de groep en vergroot je de openheid in de groep.
  • Wanneer een deelnemer een leerervaring vertelt, vraag dan af en toe of anderen dit ook herkennen in hun eigen leerproces. Zo voelt de verteller zich gesteund en verbreed je het leren naar de hele groep.
  • Leer deelnemers om elkaar concreet en zorgvuldig feedback te geven in de vorm van tops én tips. Geef hierin tijdens het online training geven zelf het goede voorbeeld.

Bij trainen op locatie houd ik er zelf van om de inbreng in de plenaire trainingsonderdelen in ‘popcorn-stijl’ aan te pakken, en ook om de onderlinge interactie de ruimte te geven als de trainingsgroep taakvolwassen genoeg is. Bij het geven van een online training vraagt dit meer aansturing.

Tips om de interactie te structureren:

  • Spreek mensen direct aan: ‘Gijs, wil jij deze vraag beantwoorden?’ in plaats van ‘Wie wil deze vraag beantwoorden?’.
  • Stel een gerichte vraag; dus niet ‘Wie wil daar iets over zeggen?’, maar wel ‘Wie kan hierover een voorbeeld uit zijn eigen praktijk geven?’
  • Kap verhalen nog sneller af dan bij een offline training, en vraag mensen om de kern in 2 zinnen de vertellen.
  • Geef bij een discussie vooraf aan hoeveel mensen mogen reageren. Het is niet nodig dat iedereen overal wat over zegt.
  • Houd de interactie doelgericht tijdens het geven van je online training. Wanneer het doel bereikt is, is het klaar en kun je door naar het volgende onderdeel. ‘KLAAR EN DOOR’ was ooit het motto in een van mijn opleidingsgroepen. Dat geldt zeker bij het geven van een online training. Houd er een groeizame vaart in.

Meer over Online trainen

Nieuwsgierig naar meer inspiratie, kennis en praktische handvatten voor trainen? Lees dan:

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste blogs, tips en artikelen op onze Kennisbank voor coaches, trainers en teamcoaches.

Toolbox voor coaches, trainer en teamcoaches

Meer tools vind je op onze kennisbank onder de Toolbox voor trainers, coaches en teamcoaches. Zoals:

Opleidingen over Online trainen

Zoek je een opleiding waarin je meer leert over Online trainen? Dan kun je bij Blankestijn & Partners terecht in de opleidingen:

 

Meer weten over dit onderwerp?

We hebben regelmatig nieuwe blogs, nieuws en tips.

Volg ons op social media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Relevante artikelen

  • Past een Live Online Training (niet) bij jou?

    Silvia vertelt haar persoonlijke groeiproces met live online training geven, en wat dat betekent voor de opleidingen van…

  • NOBTRA erkend Trainer Worden?

    Je wordt gemakkelijk Trainer NOBTRA met de Post-HBO Trainer Opleiding Trainen met Ziel en Zakelijkheid van Blankestijn &…

  • Werkvormen voor Trainers: Welke kies je?

    Ben je op zoek naar Werkvormen voor Trainers, die inspirerend, uitdagend, transfergericht, inzichtgevend of activerend zijn in je…

  • Wil je Online Coach worden?

    Er zijn verschillende typen van online coaching. Wat voor online coach wil jij worden en wat heb je…


Onderwerpen

    Praat mee

    Om SPAM op mijn blog te voorkomen dien je eerst onderstaande in te vullen voordat je kunt reageren. Hopelijk blijf je geïnspireerd om je reactie te plaatsen!